Resa till Bergen

Vi skulle åkt vid 10, men jag försov mig till 10.08. Upp studsade jag ur sängen och slängde på mig kläder och packa ner kamera, Visa-kortet, bilnyckeln och en extra kofta. Allt annat fanns ju att köpa när vi väl skulle komma fram! Så flög jag ner för den branta trappen till det lillalillalilla köket och ut i stovan. Där sitter A med datorn i knät och ser allmänt trött ut. Jag frågar om vi ska åka. Ska bara... svarar hon... Så jag går upp och lägger mig igen, lägger över lite mer musik till USB-minnet. Hinner somna till. 10.42 rullar så bilen från Laerdal mot Bergen. ÄNTLIGEN!

Det börjar genom den låååååånga tunneln på 25km. Tur att det finns ljuspunkter på vägen =P. 


Ljuspunkt på vägen genom tunneln. (Togs med mobilen)

Sedan åker vi längs E36(??) via Voss, Dale med mera. I Voss åker man förbi det vackra vattenfallet och i Dale finns fabriksutförsäljning av Dale-tröjor (lusekoftor i alla former och färger!) I Dale gör vi ett stopp. A hittar en fin tröja i blått och benvitt, med svart mönster på över bröstet. En likadan som jag har, fast min är beige istället för blå. 499NOK fattigare rullar vi vidare mot Bergen.


Lite suddig bild, men det började skymma och då är kameran inte lika samarbetsvillig längre.

Regnet slutar inte falla ner, utan tilltar snarare ju närmare Bergen vi kommer. Milen blir avverkade och till slut rullar vi in i Bergen. Vi följer skyltningen mot Sentrum (det ska vara S, norrmän ni vet ;P) och kommer till sist fram till ett P-hus. HÄR KÖR VI NER!!! Vi hittar en bra plats och letar oss ut. Väl ute öser regnet ner igen. Fötterna och byxorna blir blöta direkt. Tur vi har regnjackor iaf! Men hur kommer vi till affärerna då??

Vi följer skyltarna för biltrafiken några hundra meter tills jag känner igen mig. Då har vi gått en omväg eftersom Bergen består av ett mer komplicerat vägnät bestående av enkelriktade vägar och mysko korsningar. Genom den fina parken promenerar vi och kommer fram till den stora gallerian. Men först vill vi ha mat! McDonalds hade vi bestämt på vägen och rätt över gå-gatan ligger restaurangen. MUMS!!! Sedan var det dags för shopping i gallerian. Det var skönt att slippa regnet som vräkte ner. Vi började med skoaffärerna och hittade varsitt par sandaler, fortsatte med kläder med mindre lyckat resultat. Jaja två par sandaler och en lusekofta är inte illa pinkat.

Sedan var det dags för en shoppingpaus. så vi beger oss ner mot hamnen med världskulturarvet (eller vad den nu var) som består av snea trähus i olika färger som står tätt, tätt, tätt ihop. Där finns det massor med tursitbutiker och souvernirbutiker. A hittar ett sånt änglaspel i miniformat, fast med grodor till sin syster. Sedan går vi tillbaka mot shoppingen efter att ha turistat någon halvtimme.


Det fina kulturarvet

Shoppingen fortsätter och på rea hittar vi lite kläder. Jag hittar en svart T-shirt med silvrigt tryck på och ett svart linne för billiga pengar så då slår jag gärna till! Efter ytterligare nån timme med shopping börjar fötterna tröttna och vi bestämmer för att sätta punkt med att gå in i Oleanabutiken. WOW, va fina grejer. Jag hittade en kanonfin pläd som jag föll stenhårt för. VILL HA!!!!! Menmen, jag är inte gjord av pengar ännu (kanske blir i höst hihi)...
Efter turen i butiken fortsätter vi med turistingen och åker linbanan upp till en fin utsiktsplats. Tyvärr är det fortfarande inte sol på himlen, men iaf liiite uppehåll. Så vi lyckas få klar sikt och ganska fina foton.


Hamnen i Bergen

Sedan hör vi hus Metallicakonserten dunkar igång. Dags att åka ner!


I mitten av bilden kan man se baksidan av scenen till konserten. Det var massor med folk och man kunde höra hur de skrek och levde om när Metallica kom på scen!

Väl nere börjar magarna kura och vi bestämmer oss för Kina-mat. Mumsigt värre =)


Mumsigt värre!!

Dags att bege sig mot bilen och regnet börjar då såklart VRÄKA ner men än tidigare. Vi går till P-huset och sätter oss i biln genblöta bägge två. Kul hada vi haft, men kalla, blöta och trötta är vi ändå nöjda med att sitta i bilen. På med stolsvärme och full fart på fläkten. Sedan gasar vi hemåt.

Sammanfattning av utflykt till Bergen:
-Regnigt
-Trevligt
-Bra shopping
-Liiite för mycket Metallica...


Bergen i bakgrunden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0