Brittan och Vickan tillbaka

Så var man hemma igen. Efter två veckor i 40graders värme är det skönt med den ganska svala svenska sommaren! Resan var härlig och alldeles lagom lång. Borta bra med hemma bäst. Som det verkar nu kommer jag få vara hemma i nästan tre veckor innan det är dags för Norge igen.

Kan ju skriva en sammanfattning av vår tripp så kan den som orkar plöja igenom göra det! (Så får ni en förklaring till rubriken också)

Vi började med att ta tåget till Arlanda den 8e maj. Satte oss på planet på eftermiddagen och flög iväg. Kan verkligen rekommendera Thai Air. Vilket service, vilken mat, vilken personal! Vi hade dessutom turen att hamna ganska långt bak (rad 63 av 71) och hade tre säten för oss själva att sträcka ut oss på. Sov gjorde vi inte för det var MASSOR med barn runt oss som tyckte vi var mycket intressante och skulle stirra på oss, skrika, stoja, springa fram och tillbaka och härja. Inte så himla kul när man är trött och vill få sova så man orkar en hel dag! Jaja, vi landar till slut i Bangkok och går till nästa plan och flyger snabbt ner till Phuket. Där väntar vi på vårt bagage. Elin får sin väska ganska snabbt, själv står jag utan. Eftersom vi flög från ett inte lika varmt land som Thailand hade jag på mig långa byxor och en långärmad tröja. I 40graders värme innebär det att man blir EXTREMT svettig. Hur som helst haffar deras väskvaktare tag i oss och för oss till AirAsias kontor där vi gör en förlustanmälan. Får info om att jag får en ersättning på hela 500Baht (ca 125kr) om jag inte fått väskan inom 8 dagar.

Väl på hotellet på Karon Beach ger vi oss ut (efter att jag fått låna lite kläder av E) och köper badkläder, linne och kortbyxor. Tillbaka på hotellet har de fått samtal om att min väska kommer. Så vid fem på eftermiddagen studsar jag in i duschen, byter om till badkläder och flyger ner till poolen. ÄNTLIGEN framme!!

Den följande veckan spenderar vi i Karon där vi njuter av fint väder, Starbucks frappuccino (stavas?), lugnet och servicen. Hoteller och personalen är verkligen toppen. Vi åker till Patong ett par gånger och går runt i myllret. Alldeles för mycket folk... Tyvärr är havet inte speciellt badvänligt så det blir en vecka vid poolen. Poolen är dock obefolkad och vi har den nästintill för oss själv hela veckan. Träffar bara ett par från Göteborg kanske tre gånger. Helt okej! Varmt är det och fuktigt är det. Veckan närmar sig sitt slut och vi flyger till Koh Samui.

Till Koh Samui kommer både Elin och Jag tillsammans med vårt bagage på fredagsmorgonen den 15e maj. Flyplatsen består av grova träpelare och palmbladstak! Inga väggar och ingen AC bara lite takfläktar. Servicen på flygplatsen är helt enorm. Innan vi ens kommit ut från ankomsthallen har någon tagit tag i oss och visat vägen till taxistationen.

Hotellet är en besvikelse... Rummet stinker rök och det är ganska sunkigt. Så vi klagar lite och får byta rum. Dock blir det en våning högre upp (utan hiss) och badrummet saknar varmvatten. Grrr.... Hotellpersonalen är inte lika vänlig och killen vid frukostbuffen står och petar näsan lite då och då. Till slut ger vi upp vår frukost och handlar på (förlåt våra synder...) Subway. Mumsigt värre! Vi fortsätter med våra besöt på Starbucks också, självklart!

Hur som helst, stranden och havet är helt fantastiskt! Vi njuter nästan hela veckan på stranden och även på kvällen drar vi oss dit och sätter oss på någon restaurang längs havet. Mysigt att stoppa tårna i den mjuka sanden samtidigt som man äter en mumsig wok, lite satayspett eller dricker smaskig limejuice! På stranden träffar vi dessutom våran underhållare:

-You scream for Icecream!
-No woman, I cry
-No party, no woman
-No money no party
-Hello Britney Spears, icecream for you!? (han menar Elin)
-Victoria Beckham, icecream for you!? (han menar mig

Han erbjöd dessutom lite sång för oss om vi betalade 20Baht (ca 5kronor). Dock hann vi aldrig med att lyssna då vi tänkte ta det på fredagen. Vi var dock alldeles slut denna dag efter vår snorkeltur till Koh Tao och Koh Pnangang (eller nåt sånt).

Är man så man kan snorkla bland koraller SKA man göra det! Det är ashäftigt att se alla fiskar och djur. Tyvärr var detta korallrev inte speciellt färgglatt... Det var bara fiskarna som lös upp allt. Vi han dock se regnbågsfärgare fiskar, gula fiskar, blåa fiskar, prickiga fiskar, randiga fiskar, spräckliga fiskar och lååånga fiskar!

Hemfärden var lååång då vi fick sitta på rad 71 av 71 i planet och dela de fyra sätene i mitten med två australier som skulle till Köpenhamn. Trångt och varmt var det så till slut satte jag mig längst bak på golvet utanför toaletterna. Australienaren närmast mig gjorde detsamma och somna som en stock på golvet. Till slut tog den 12 timmar långa flygresan slut och vi landade i ett regnigt Köpenhamn. Vi valde att checka in vårt bagage på Koh Samui och ha det incheckat hela vägen. Vi var lite oroliga att det skulle tappas bort, men allt flöt på fint!

Nehepp! Dags att ta tag i sysslorna här hemma. Ska in till stan och träffa G. Mysigt att få¨vara med min skruttgubbe ett tag nu!

Puss och hej så länge!

/Vickan

Vimmelkantig av varme och shopping

Det blir man nar man gar runt i 35graders varme. Tur att solen gar ner vid sju sa man hinner med lite pa kvallen innan man somnar av utmattning. Usch sa svettig jag ar. Men nu har jag iaf kopt mig en bra klocka och lite annat smatt och gatt.  Snart dags att aka tillbaka till hotellet, men man maste ju surfa lite ocksa!

Gokvall pa er allihopa, snart dags att nanna kudden!

Regnvader

Det ar precis det som har drabbat Koh Samui. Vi som ville ligga pa stranden och njuta av ljumma dopp i havet hela dagen. Jaja, kan ju vara skont att ta en slappdag utan att svettas pa stranden. Ar ju sa mycket battre att sitta framfor en dator och svettas... Eller inte!

Forhoppningsvis sa spricker det upp till ikvall och blir uppehall. Da ska vi fortsatta var paborjade vana att ata gott och sitta pa stranden samtidigt. Kan inte bli battre an sa! Det maste bara sluta regna... Jaja, nu ska vi snart ivag och kopa mat att ta med till hotellet. Sitta pa balkongen och titta ut over det harliga poolomradet ar en helt ok kompromiss.

Nehepp, dags att leta reda pa nat stalle med takeaway. McDonalds ligger vagg i vagg med internetcafeet, men hur lockande ar det... Imorrn om det ar daligt vader igen maste jag ta mig for och gora nat. Idag har vi legat i sangarna och sovit och last, ovit och last... Blir lite langsamt i langden. Kanske blir lite shopping... Ska forsoka hitta nat till mamma och pappa tankte jag. Mamma ville bara ha tigerbalsam, men hur kul ar det? Jaja, an ar det manga dagar till hemresan.

Sista passet

Är snart avklarat! 49 minuter till bara...

Flygbiljetter till och i Thailand är beställda, betalda och klara! Hihi

Ännu mer!

Så var sista helgen påbörjad!

En dag, en kväll och en dag till på jobbet. Sen är det här kapitlet avklarat.

Sedan bär det av hemåt för att packa om väskan för på torsdag sitter jag och Elin på planet på väg till Bangkok! Hon smsade i torsdags och frågade om jag hade lust att åka iväg. Hmm... Efter många funderingar och lite planering och lite prat med min stackars sambo så bestämde jag mig. OKEJ! Så nu är biljetten betald och klar och badkläderna ligger hemma och väntar på att bli nerpackade!

Stackars mamma som ville bjuda på grillat nästa helg. Hon får helt enkelt bjuda någon annan!

Usch vad jag kommer längta hem ännu mer...